Συγκρούσεις

Σύγκρουση παρουσιάζεται όταν το άτομο δεν μπορεί να πραγματοποιήσει τις επιθυμίες του. Οι ορισμοί που έχουν κατά καιρούς δοθεί για τις συγκρούσεις ποικίλουν, ανάλογα με την πλευρά από την οποία προσεγγίζεται κάθε φορά.

Οι συγκρούσεις είναι µέρος της ζωής και µπορεί να δηµιουργούν ευκαιρίες για πρόοδο και µάθηση. Η συνειδητοποίηση και η διαπραγμάτευση κάθε σύγκρουσης βοηθά το άτομο να γνωρίσει τον εαυτό του και να εξελιχθεί.

Στόχοι:

  • ανάπτυξη δεξιοτήτων με σκοπό τη συνεργασία, την ενεργητική στάση
  • τη λήψη αποφάσεων, την επαναδιαπραγμάτευση του προβλήματος και του επαναπροσδιορισμού (αναπλαισίωση)
  • της ανατροφοδότησης του εαυτού, της ενδυνάμωσης της θέσης του ατόμου
  • της κατανόησης των διαφορετικών όψεων της πραγματικότητας, της παραδοχής των πολλαπλών αντιλήψεων
  • ενθάρρυνση στη δυνατότητα σύνδεσης του εαυτού με τα αυθεντικά συναισθήματά του
  • δημιουργία λειτουργικών σχέσεων με τους άλλους.

Οι συγκρούσεις συμβαίνουν στον εσωτερικό κόσμο του ατόμου, στο κοινωνικό περιβάλλον και στις σχέσεις του με τους άλλους.
Διακρίνονται σε Διαπροσωπικές, Συναισθηματικές και Γνωστικές συγκρούσεις.

Διαπροσωπική σύγκρουση «Εσύ κι εγώ απέναντι – Και τώρα τι κάνουμε;»

Διασαφήνιση της έννοιας, κατηγοριοποίηση των συγκρούσεων γενικά, εντοπισμός συγκρουσιακών καταστάσεων στην καθημερινή ζωή, αίτια, συνέπειες, σεβασμός στη διαφορετικότητα, αυτοέλεγχος, αναγνώριση συναισθημάτων – στάσεων και μορφών συμπεριφοράς των ατόμων υπό πίεση, ενίσχυση της προσωπικής επιλογής κάτω από συγκρουσιακές συνθήκες, επίλυση συγκρούσεων.

Συναισθηματική σύγκρουση «Θέλω... αλλά πρέπει; Εγώ επιλέγω!»

Αναγνώριση συναισθηματικών συγκρούσεων στη ζωή, αναζήτηση αιτίων, αντίληψη και κατανόηση των επιπτώσεων στις διαπροσωπικές σχέσεις και την αυτοεξέλιξη, απαλλαγή από ενοχικά και άλλα αρνητικά συναισθήματα, θετική αντιμετώπιση της δυσκολίας, αναζήτηση αποτελεσματικών λύσεων.

Γνωστική σύγκρουση «Μπορώ κι εγώ να δω ό,τι βλέπεις εσύ!»

Κατανόηση του όρου, διερεύνηση αιτιών, ελεύθερη έκφραση των όψεων μιας πραγματικότητας, συσχέτιση με την υποκειμενικότητα, εξάσκηση στην ικανότητα διαλογικής αντιπαράθεσης με επιχειρήματα (debate), ανάπτυξη προσαρμοστικής ικανότητας, υιοθέτηση της δυνατότητας επιλογών, ώθηση προς την αυτονομία και τη συμμετοχή στην ομαδική εργασία παρά την διαφορετικότητα των αντιλήψεων.

Πληροφοριεσ